Dagbesteding: Jessie aan het woord

Op deze pagina

Dagbesteding: Jessie aan het woord

Interview met Sanne, begeleider van Jessie: een blik op de dagbesteding en communicatie binnen de TOP-groep

Sanne, kun je ons wat vertellen over de dagbestedingsgroep waar Jessie deel van uitmaakt?

"Ik werk op de TOP-groep, dat staat voor TEACCH Ontwikkeling Plezier. Dit is een kindergroep met leeftijden die variëren van 10 tot 21 jaar. Wij richten ons hier op kinderen met Ernstige (Meervoudige) Beperkingen. De groep werkt aan persoonlijke doelen en we bieden activiteiten op maat aan, afgestemd op de mogelijkheden en interesses van de kinderen. Onze activiteiten variëren van individueel tot groepsgericht en omvatten spel, sensomotorische activiteiten, muziek, paardrijden en bewegen. Sensomotorische activiteiten zijn oefeningen waarbij de zintuigen en bewegingen samenwerken, waardoor zowel het voelen als het bewegen beter wordt. Ontspanning en plezier staan centraal. We willen dat de kinderen zich veilig voelen en plezier hebben, terwijl ze tegelijkertijd groeien in hun ontwikkeling."

Kun je ons wat meer vertellen over Jessie?

"Jessie is bijna 18 jaar en woont sinds januari in gebouw 8. Daarvoor woonde ze nog thuis, maar ze logeerde al regelmatig in het Logeerhuis. Sinds ze bij ons woont, neemt ze deel aan de dagbesteding op TOP 1, samen met een paar andere kinderen. Ze zijn echt aan elkaar gewend geraakt en spelen vaak naast elkaar, wat heel mooi is om te zien. Jessie komt altijd met een lach binnen, ze houdt ervan om contact te maken en speelt graag spelletjes. Vooral speeltjes met geluid vindt ze leuk. Daarnaast is ze heel actief, ze houdt van rennen, zwemmen en paardrijden. Schommelen in de buitenlucht is echt haar favoriete bezigheid, tenzij ze veel last heeft van haar epilepsie, dan zoekt ze liever de rust op."

Wat voor activiteiten vindt Jessie nog meer leuk om te doen?

"Jessie houdt vooral van sensorische activiteiten. Ze vindt het heerlijk om met haar handen te voelen en geniet enorm van handmassages. Ze speelt graag met verschillende materialen en heeft een bak vol voorwerpen waarmee ze haar tastzin verder ontwikkelt. Dat is echt iets waar ze rust en plezier in vindt."

Hoe communiceren jullie met Jessie?

"Jessie kan wat woordjes zeggen en ze begrijpt gesproken taal, maar daarnaast gebruiken we visuele ondersteuning. We zijn ooit begonnen met picto’s, dat zijn visuele symbolen om te communiceren, en dat ging heel goed. Nu zijn we overgestapt op foto’s. Door haar twee foto’s voor te leggen, kan ze zelf kiezen wat ze wil doen, bijvoorbeeld een spelletje spelen of schommelen. Jessie ontwikkelt zich hierin goed en we willen dit blijven stimuleren. In de toekomst willen we een fotomap voor haar maken, zodat ze zelf kan aangeven wat ze wil doen door een foto uit de map te pakken."

Zijn er nog andere manieren waarop jullie de communicatie met Jessie ondersteunen?

"Ja, we gebruiken ook verwijsliedjes voor de dagelijkse activiteiten. Bijvoorbeeld als we gaan eten, dan zingen we het liedje ‘smakelijk eten’ terwijl we de tafel dekken. Zo weet Jessie, net als de andere kinderen, wat er gaat gebeuren. Ook werken we met concrete verwijzers. Als we gaan paardrijden, laten we bijvoorbeeld een helm zien, of bij een verschoning laten we een luier zien. Dit maakt de communicatie heel duidelijk en helpt Jessie om te begrijpen wat er gaat gebeuren.

Tot slot, hoe ervaar jij je werk als begeleider van Jessie?

"Het werk bevalt me ontzettend goed. Ik ben één van Jessie’s vaste begeleiders en werk naast de TOP-groep ook een dag in de flexpool. Het is bijzonder om te zien hoe ze zich ontwikkelt en hoe ze, met de juiste ondersteuning, steeds beter in staat is om haar wensen kenbaar te maken. Dat is echt waar ik het voor doe."