Hieronder leest u welke rechten u hebt ten aanzien van uw persoonsgegevens.
a. Persoonsgegevens inzien
Wilt u inzage in uw dossier? Maak dan een afspraak met uw behandelend arts voor het medisch dossier en met uw Coördinator individueel ondersteuningsplan (CIOP). U bekijkt samen met uw arts of CIOP uw gegevens, en u kan direct uitleg of toelichting vragen. Voor deze afspraak worden geen kosten in rekening gebracht.
Voor patiënten kunt u uw afspraak voor inzage via het formulier Inzage medisch dossier aanvragen, dat u vervolgens naar het secretariaat van uw (poli)kliniek stuurt.
Cliënten kunnen hiervoor een afspraak maken met de CIOP-er.
Als patiënt of cliënt kunt u ook online uw medisch dossier of ondersteuningsplan inzien, dat kan via mijnSEIN (het patiënten- en cliëntportaal van SEIN).
b. Persoonsgegevens opvragen
Wilt u een afschrift van bepaalde delen uit uw medisch dossier of ondersteuningsplan ontvangen? Dat kan. U ontvangt uw medisch dossier of ondersteuningsplan op papier of usb-stick.
Voor een afschrift van deze gegevens brengen wij geen kosten in rekening. Indien u verzoekt om meerdere kopieën van dezelfde persoonsgegevens, dan kunnen wij daarvoor een redelijke vergoeding vragen.
U vraagt uw medisch dossier op via het formulier ‘Opvragen medisch dossier’, dat u vervolgens naar het secretariaat van uw (poli)kliniek stuurt. Cliënten kunnen hiervoor contact opnemen met de CIOP.
Ook kunnen we uw dossier of ondersteuningsplan via een beveiligde verbinding digitaal verzenden aan een andere (zorg)aanbieder.
Heeft u een onderdeel nodig van uw medisch dossier, bijvoorbeeld een brief voor het regelen van taxivervoer? Neem dan contact op met het secretariaat van uw (poli)kliniek. Een aantal brieven en documenten zijn ook te downloaden via mijnSEIN.
c. (Persoons)gegevens wijzigen – rectificatie
Kloppen er persoonsgegevens niet? Dan is het belangrijk dat u deze laat wijzigen. Het gaat hier alleen om objectieve gegevens, bijvoorbeeld een adreswijziging of als uw telefoonnummer is gewijzigd. Wijzigingen in uw persoonsgegevens kunt u doorgeven aan het secretariaat van uw (poli)kliniek, Cliënten kunnen dit aan laten passen door de CIOP-er.
Staan er gegevens in uw medisch dossier of gegevens in uw ondersteuningsplan die feitelijk onjuist zijn? Vraag dan uw behandelend arts of uw CIOP om uw dossier aan te passen.
U mag ook zelf gegevens aanvullen. Dit betekent dat uw eigen mening over de behandeling of begeleiding die u kreeg kan toevoegen aan uw dossier of ondersteuningsplan. U kunt dit aan uw behandeld arts of CIOP vragen.
d. Persoonsgegevens vernietigen – recht op vergetelheid
Als u wilt kunt u ook om vernietiging van (een deel van) uw medisch dossier of ondersteuningsplan vragen.
In principe is dat geen probleem, tenzij er een uitzondering van toepassing is. Van een uitzondering is bijvoorbeeld sprake als dit in strijd is met onze wettelijke plicht of wanneer wij u dan geen goede hulp kunnen verlenen. Uiteraard gaan wij hierover met u in overleg.
U vraagt vernietiging van uw dossier aan via het formulier ‘Vernietigen medisch dossier. PDF’, dat u na invullen naar het secretariaat van uw (poli)kliniek stuurt. Als cliënt kunt u deze aanvraag doen bij uw CIOP.
e. Recht op overdraagbaarheid
U hebt het recht om uw persoonsgegevens mee te nemen en over te dragen aan een ander ziekenhuis of een andere organisatie. Dit betreft enkel digitale gegevens die door uzelf zijn verstrekt of door u zelf zijn gegeven. Dit heeft dus bijvoorbeeld geen betrekking op diagnoses of behandelplannen die een arts of zorgverlener heeft vastgesteld op basis van de door u verstrekte gegevens.