Reflectiesessie
Op 7 mei was de reflectiesessie met afgevaardigden van de redactieraad, raad van toezicht, cliëntenraad en ondernemingsraad van SEIN. Deze sessie is een nieuwe aanpak vergeleken met andere jaren, waarbij de reflectie per raad werd verzameld. Tijdens deze sessie deelden de raden hun reflecties onderling en voerden ze verdiepende gesprekken. Bekijk rechts in het kader de geschreven reflecties van de raden op ons kwaliteitsbeeld.
De raden merkten op dat het kwaliteitsbeeld gemakkelijk leesbaar was en dat er effectief gebruik werd gemaakt van beeldmateriaal. Een bewoner van de cliëntenraad beaamde dit en voegde eraan toe dat het gebruik van beeld het kwaliteitsbeeld aantrekkelijker maakte om te lezen. Daarnaast begreep hij dat tekst nodig is: ‘Om SEIN te begrijpen, moet je lezen’. Hij waardeerde echter de prettige balans tussen tekst en beeld in dit kwaliteitsbeeld..
De raden waardeerden het feit dat het document niet werd gepresenteerd als een verantwoordingsdocument met tal van cijfers, maar eerder als een document dat uitnodigt om verdere gesprek over te voeren. Een lid van raad van toezicht vond het mooi dat het document focust op de bewoners , de mensen waar het uiteindelijk om draait. Zij begreep de keuze om niet de nadruk te leggen op cijfers, maar suggereerde om cijfers toe te voegen aan het beeld als deze relevant zijn, bijvoorbeeld bij significante veranderingen.
Naast de positieve punten, gaven de raden ook verbeterpunten aan. Zo misten ze bijvoorbeeld een uitleg over het proces en de achtergrond van bepaalde thema's: waarom was dit thema belangrijk? Welke problemen of kansen gingen hiermee gepaard? Ook waren de stappen voor 2024 duidelijk, maar ontbrak er een duidelijk einddoel, oftewel 'de stip op de horizon'. Een meer gedetailleerde beschrijving hiervan zou een completer en duidelijker beeld geven, inclusief minder succesvolle aspecten, wat de ondernemingsraad belangrijk vindt.
Er is en verdiepend gesprek gevoerd over het thema ‘eigen regie’. De raden hadden hier graag meer verdieping op gezien. SEIN LV werkt bijvoorbeeld goed aan het houden van morele beraden en het uitvoeren van de Wet Zorg en Dwang. Daarnaast misten zij in dit thema de kant van de medewerkers: Kan en/of durft een medewerker een actie te ondernemen? Deze verdieping zou mogelijk zijn in het voortgangsbericht